menusearch
fatimahospital.ir

غذاهایی که تعادل سیستم گوارش را به هم می‌زند

صفحه اصلی

جستجو
۱۳۹۶/۶/۲۹ چهارشنبه
(0)
(0)
غذاهایی که تعادل سیستم گوارش را به هم می‌زند
غذاهایی که تعادل سیستم گوارش را به هم می‌زند
باکتری‌‌‌‌‌های بسیاری در روده شما زندگی می‌کنند. آنها برای هضم موثر مواد غذایی لازم و مسئول تجزیه مواد غذایی خاصی هستند و بدن شما نمی‌تواند به تنهایی هضم کند.

این باکتری ها همچنین منجر به تقویت انرژی و سیستم ایمنی بدن شما می‌گردند. مشکل این‌جاست که گاهی اوقات عادات بد غذایی می‌تواند عملکرد این باکتری ها را با مشکل مواجه کرده و کیفیت هاضمه شما را کاهش دهد.

موثرترین غذاهایی که تعادل باکتری‌‌‌‌های روده را بهم زده و سلامت این عضو بدن را مورد تهدید قرار می‌دهند عبارتند از:

دانه‌‌‌‌های با گلوتن بالا:
فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می‌دهد، ولی گلوتن دانه‌‌‌‌های تصفیه شده ممکن است منجر به برخی مشکلات گوارشی شود. گلوتن به طور صحیح هضم یا متابولیزه نمی‌شود و در نتیجه عوارضی مانند آلرژی یا واکنش‌‌‌‌های جانبی را به همراه خود دارد. مصرف بیش از حد گلوتن باعث افزایش سطح التهاب می‌شود و اگر این التهاب کنترل نشود، بیماری‌‌‌‌های خودایمنی مانند دیابت، آرتروز، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و بیماری کرون را همراه خود خواهد داشت.

گوشت قرمز:
خوردن گوشت قرمز به طور منظم می‌تواند با افزایش التهاب بدن، عملکرد روده ها را دچار مشکل کند. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ یا بوقلمون دیرتر هضم می‌شود و می‌تواند منجر به التهاب شکم و نفخ شود. علاوه بر این گوشت قرمز میزان باکتری‌‌‌‌های خوب روده را کاهش داده و خطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برد.

غذا‌‌‌‌های سرخ شده:
این غذاها بسیار اعتیاد آورند و در طولانی مدت باعث اختلالات متابولیکی و مشکلات وزن می‌شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذاها عبارتند از تحریک روده و افزایش اسید معده. مشکلاتی از قبیل رفلاکس نیز از دیگر عوارض این نوع از غذاهاست. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و دیگر اختلالات گوارشی بایستی تا جایی که می‌توانند از مصرف این غذاها خودداری کنند.

لبنیات:
محصولات لبنی می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، ولی افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بایستی از مصرف آنها اجتناب کنند. چربی، لاکتوز و سایر پروتئین‌‌‌‌های لبنیات به طور مستقیم بر سلامت روده ها تاثیر گذاشته و میکروبیوم آنها را تغییر می‌دهند. لبنیات پرچرب منجر به التهاب و سایر مشکلات گوارشی در بدن افراد می‌شوند. افرادی که توان تحمل لاکتوز را ندارند باید نوع بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب کنند.

غذا‌‌‌‌های تند:
فلفل خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بدن شما در برابر آسیب‌‌‌‌‌های ناشی از رادیکال‌‌‌‌‌های آزاد محافظت می‌کند. با این وجود خوردن بیش از حد غذا‌‌‌‌های تند سبب التهاب جدی در پوشش معده و روده شما شده و این روند برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند خطرناک است. سوزش سر دل، رفلاکس اسید و گاستریت از جمله عوارض خوردن بیش از حد غذا‌‌‌‌های تند است.

قهوه و نوشابه:
قهوه و نوشابه باعث افزایش رفلاکس اسید و التهاب روده می‌شوند. از آن جا که این نوشیدنی ها مقادیر زیادی شکر و مواد افزودنی دارند باعث اسهال و درد‌‌‌‌های شدید شکمی می‌شوند.

مواد غذایی کنسرو و پردازش شده:
مواد مغذی غذا‌‌‌‌های کنسرو و پردازش شده بسیار کم هستند. این غذاها سرشار از مواد افزودنی شیمیایی هستند که سلامت روده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند. مواد افزودنی این محصولات احتمال ابتلا به بیماری‌‌‌‌‌های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع مختلف سرطان ها را افزایش می‌دهند.